میزان مجاز مصرف عسل طبیعی؛ آیا خوردن عسل حد مشخصی دارد

 

میزان مجاز مصرف عسل طبیعی موضوع ساده ای نیست که بتوانیم به سادگی در مورد آن نظر بدهیم. پارامترهای مختلفی بر روی آن اثرگذار هستند. بااین حال یک میزان عمومی نیز در صورت نداشتن محدودیت ها، در نظر گرفته می شود


یکی از سوالات همیشگی میزان مجاز مصرف عسل طبیعی است. عسل طبیعی خواص فوق العاده ای برای بدن انسان به همراه دارد. به همین علت است که برخی از آن به عنوان ماده غذایی و برخی به عنوان دارو استفاده می کنند. همین مضوع باعث می شود تا دوز مصرف عسل طبیعی مشخص نشود. اینکه برای هر فردی چه میزان عسل مجاز است، کمک می کند تا نه فرد در خوردن عسل زیاده روی کند و نه انقدر کم بخورد که خواص عسل به او نرسد.

میزان مجاز مصرف عسل طبیعی به پارامترهای مختلفی وابسته است. سلامتی فرد، مزاج، نوع عسل و حتی فصل مصرف عسل می تواند تغییراتی در میزان دوز مصرف عسل ایجاد کند. به همین منظور بهتر است قبل از اینکه میزان دوز مصرفی عسل را بیان کنیم، اطلاعاتی در مورد پارامترهای تاثیرگذار بر روی این مورد کسب نماییم.

در این مطلب سعی شده تا به صورت خلاصه به نکاتی در مورد عواملی که بر روی میزان مصرف عسل اثر می گذارند پرداخته شده و در نهایت میزان مجاز مصرف عسل طبیعی در حالت عمومی بیان شود. اگر شما هم این سوال را در ذهن خود دارید که چقدر می توانم عسل بخورم، این مطلب احتمالا نکات خوبی برایتان در بر داشته باشد.

عوامل اثرگذار بر روی دوز مصرف عسل طبیعی
اگر بخواهیم ساده از میزان مجاز مصرف عسل بگذریم، باید یک میزان عمومی را بیان کنیم. اما واقعیت این است که مصرف عسل تابع برخی پارامترها است و نمی توان صرف طبیعی بودن عسل، اجازه مصرف عسل برای همه را صادر کنیم. در نتیجه قبل از اینکه بخواهید از عسل استفاده کنید، بد نیست به سوالات زیر به صورت دقیق پاسخ دهید و بعد برای دوز مصرف عسل تصمیم گیری کنید.

چه بیماری هایی دارید؟
مهمترین سوال و بنیادی ترین آن همین سوال است. برخی بیماری ها با مصرف عسل طبیعی در تضاد هستند. اگرچه عسل طبیعی درمانگر بسیاری از بیماری ها است؛ اما برخی بیماری های خاص ممکن است با مصرف عسل طبیعی و ارگانیک هم دچار عود بیماری شوند. مهمترین بیماری شناخته شده که مصرف عسل برای مبتلایان به آن محدودیت هایی دارد، دیابت است. افراد دیابتی برای مصرف عسل باید طبق نظر پزشک یا متخصص طب سنتی عمل کرده و از عسل هایی با ساکاروز پایین و شاخص گلیسمی زیر 50 استفاده کنند.

سن تان چقدر است؟
سن یکی از پارامترهایی است که در میزان دوز مجاز مصرف عسل نقش دارد. البته در سنین بعد از کودکی، مصرف عسل انچنان با سن و سال در ارتباط نیست. با این حال وقتی یک میزان عمومی برای مصرف مجاز عسل تعیین می شود، برخی گمان می کنند که کودکان نیز می توانند همین میزان عسل مصرف کنند. عسل برای کودکان زیر 1 سال ممنوع و برای کودکان بین 1 تا 2 سال با محدودیت زیاد و زیر نظر پزشک خواهد بود. برای کودکان 2 تا 6 سال نیز بهتر است مصرف عسل کمتر از افراد بزرگسال باشد.

طبع و مزاج شما چیست؟
طبع عسل طبیعی غالبا گرم است. هرچند بسته به نوع عسل میزان گرمی آن کم یا زیاد خواهد بود. اگر طبع شدیدا گرمی دارید، بهتر است در مصرف عسل با احتیاط عمل کنید. علاوه بر این بهتر است از عسل هایی با طبع متعادل تر و گرمی کمتر میل نمایید که عسل کنار از جمله این عسل های متعادل است. دقت داشته باشید که افراد با طبع گرم نباید مصرف عسل را به طور کلی قطع کنند؛ اما بهتر است مصرف آن را کمتر از افراد با طبع سرد کنند.

آیا به عسل حساسیت دارید؟
یکی از معضلاتی که باعث ممنوعیت در مصرف عسل یا محدودیت در میل کردن این ماده پر خاصیت می شود، حساسیت به عسل طبیعی است. اگرچه درصد افرادی که به عسل طبیعی حساسیت دارند بسیار کم و ناچیز است اما به هر حال این افراد وجود دارند. اگر به عسل حساسیت دارید حتما در مصرف آن رعایت های لازم را به کار ببندید

در چه فصلی هستیم؟
اینکه در فصل تابستان هستیم یا فصل زمستان، میزان مصرف عسل را تغییر می دهد. بهتر است در فصل زمستان مصرف عسل را تا جای ممکن و در صورتی که تعارضی با بیماری ها، مزاج و... ندارد، افزایش دهیم. شربت عسل یکی از بهترین گزینه ها برای پیشگیری از بیماری های مختلف به ویژه آنفولانزا و سرماخوردگی است. اگر می توانید در پاییز و زمستان مصرف عسل را بیشتر کنید، حتما این کار را انجام دهید.

نوع عسلی که می خواهید میل کنید چیست؟
نکته دیگری که برای مصرف عسل طبیعی وجود دارد، اهمیت نوع عسل است. همانطور که می دانید نوع عسل به شهد گیاه آن وابسته است. برخی عسل ها طعم تندتر و قوی تری دارند و به همین منظور ممکن است افرادی از خوردن زیاد آن ها اذیت شوند. همچنین برخی عسل ها که عموما رنگ تیره ای دارند، انرژی بیشتری به بدن وارد می کنند که همین موضوع باعث ایجاد محدودیت برای خوردن چنین عسل هایی خواهد شد.

میزان مجاز مصرف عسل طبیعی به صورت عمومی
حالا که با برخی محدودیت های مصرف عسل طبیعی آشنا شدیم، بهتر است به میزان مجاز مصرف عسل طبیعی به صورت عادی و بدون در نظر گرفتن محدودیت های بیان شده بپردازیم. به طور کلی حکما و اطبا طب سنتی ایرانی و شرقی بر این باورند که افراد مجاز به خوردن 2 الی 3 قاشق غذاخوری عسل در روز هستند. بیشتر از این میزان ممکن است مشکلاتی را برای بدن انسان به وجود آورد.

البته توجه داشته باشید که اگر در سوالات بالا دچار محدودیت هایی شده اید، قطعا باید با پزشک متخصص یا طبیب طب سنتی مشورت کنید. در غیر این صورت ممکن است مصرف عسل برای شما خطرناک باشد یا ضررهایی را به همراه بیاورد.

سخن آخر

میزان مجاز مصرف عسل طبیعی موضوع ساده ای نیست که بتوانیم به سادگی در مورد آن نظر بدهیم. پارامترهای مختلفی بر روی آن اثرگذار هستند. بااین حال یک میزان عمومی نیز در صورت نداشتن محدودیت ها، در نظر گرفته می شود. بهتر است برای استفاده دائمی از خواص عسل طبیعی حتما به موارد توصیه شده عمل کنیم.
دقت داشته باشید که میزان مجاز مصرف عسل بیان شده فقط و فقط مربوط به عسل طبیعی است. عسل های تغذیه ای یا عسل مصنوعی شرایط خاص خود را دارند. عسل مصنوعی که حتی مصرف یک قاشق چایخوری از آن هم مضر است. در مورد عسل تغذیه ای نیز باید بر اساس میزان ساکاروز و برخی پارامترهای دیگر تصمیم گیری کرد. بهتر است دور عسل تغذیه ای و عسل مصنوعی را خط بکشیم و به سراغ عسل های طبیعی برویم.